Az életünk minden mozzanatát átszövik a színek. Az öltözködés, a lakberendezés, de még az étkezés terén is fontos szerepük van. Minden színnek megvan a jelentése, ami kultúránként eltérhet. A színek értékeket és üzeneteket is közvetítenek, ill. érzelmeket is kiváltanak. Saját tudományága van: színtan ill. színdinamika.
A színeknek három tulajdonságuk van: árnyalat, érték és intenzitás.
Árnyalat: a szín fő forrása (a színkör tizenkét elemének valamelyike). pl. piros, narancs stb.
Érték(tónus): a szín világossága vagy sötétsége.
Intenzitás(telítettség): a szín élénksége vagy tompasága.
Milyen jelentéseket társítunk az egyes színekhez, mit szimbolizálnak, milyen hatást váltanak ki?
A piros az egyik legfőbb szín a színek között. Az egyik legdominánsabb, és legagresszívebb színként tartják számon. Nagyon harsány, és hivalkodó. Ez a szín fizikailag is stimulálja az embert, megnöveli a vérnyomást és a légzést is felgyorsítja, továbbá kimutatták, hogy az emberi anyagcserét is fokozza. Főleg a figyelem felkeltésére használják. Cselekvésre ösztönző szín. A tiltás, a veszély színe is. Erő-, tűz- és hatalom-jelképként is szerepel. A zsidó és keresztény hagyományban a komolyság, a fenség színe. Az Újszövetségben a bűn, az engesztelés, a vezeklés és az áldozat színe.
Színválasztáskor érdemes figyelembe venni:
– a használni kívánt színek egymáshoz való viszonyát – ebben segít a színkör -, a színek jelentését, pszichológiai, élettani hatásait;
– a konvenciókat, vagyis a hagyományos felhasználási módokat, területeket;
– a meglévő arculatot (ha van ilyen);
– a versenytársak, konkurens cégek arculatát – bármit is tervezel – logó, arculat, weboldal – azt egy közegbe fogod belehelyezni, amelyben már mások is tartózkodnak;
– a marketing célokat – vagyis az üzenetet, amelyet a megtervezendő dologgal közvetíteni kívánsz majd.
A cikkben felhasznált nem saját képek forrása: pixabay.com
Forrás: http://www.nethq.hu/articles/50/grafika-alapok-szinelmelet