Egy vállalkozás elindítása, átalakítása előtt számos átgondolandó feladat merül fel. A márkaépítés fontos része az igényes, egységes arculat. Ennek elkészítésehez (elkészíttetéséhez) több dolgot érdemes megfontolni.
A kisarculat elemei a logó, a névjegykártya, a levélpapír, a boríték ill. az e-mail aláírás. Ezek közül a kiindulópont ill. a legmeghatározóbb elem a logó, ezért ennek a megtervezése (terveztetése) az első feladat.
A logó elengedhetetlen funkciója, hogy megkülönböztesse a vállalkozást a konkurenciától.
Egy jó logó zanzásítva tükrözi a vállalkozás tevékenységét, értékrendjét, hitvallását. Érdemes átgondolni, hogy milyen üzenetet szeretnénk közvetíteni vele. A tervezéshez készítsünk listát a vállalkozásunk által nyújtott előnyökről, a célcsoportról és az értékrendünkről.
Hasznos lehet a neten vagy offline olyan logókat, arculatokat keresni, amelyek szimpatikusak számunkra. Az összegyűjtött logók stílusa nagy segítséget nyújthat a tervezés elkezdésében.
Gondoljuk át, hogy milyen színek, formák használata felel meg leginkább az általunk közvetíteni kívánt üzenetnek. A színek értékeket, üzeneteket közvetítenek, de a saját ízlésvilág is befolyással lehet a végeredményre.
Érdemes maximum 2-3 színt kiválasztani, és fontos, hogy 1 színben is működjön a logónk. Előfordulhat, hogy fekete-fehérben kerül megjelenítésre és ilyenkor is felismerhetőnek kell lennie.
Ahhoz, hogy a logó mindenféle használni kívánt felületen megfelelően jelenjen meg, fontos, hogy ne részletgazdag grafikában gondolkodjunk. Apró méretűre kicsinyítve (pl. egy tollra nyomva) csak egy paca lesz belőle.
Tervezés előtt határozzuk meg, hogy milyen felületeken kívánjuk a kész logót megjeleníttetni, ill. milyen arculati elemekre lesz szükségünk. Minden arculati elemben a logó színei szerepeljenek, hogy egységes legyen a megjelenésünk.
A webes használat mellett a gyakorlat azt mutatja, hogy még a XXI. században is van igény névjegykártyára. Gondoljuk át, hogy 1 vagy 2 oldalas névjegyet szeretnénk-e használni. Az utóbbi esetben lehetőségünk van az egyik oldalt reklámfelületként használni. A 2. oldal bemutathatja a vállalkozásunkat a tervezési ill. nyomdai költségek megnövekedése mellett.
Ha nem folytatunk papír alapú céges levelezést, nemigen lesz szükségünk egyedi fejléces levélpapírra vagy borítékra. Ebben az esetben elegendő lehet egy e-mail aláírás, azaz digitális névjegy.
Amint látható, egy egyedi arculat kialakítása hosszadalmas tervezést, kutatást igényelhet, de megéri a munkát és az időt belefektetni. A leendő ügyfelünk számára fontos információ ez rólunk, lehet, hogy előbb találkozik egy arculati elemünkkel, mint velünk. Nem mindegy, milyen kép alakul ki benne rólunk.
A cikkben felhasznált képek forrása: pixabay.com